tirsdag 29. mai 2007

Sandungen 27 mai 2007


Det er lenge siden jeg har hatt en skikkelig tur i Nordmarka, så når sjansen bød seg i pinsen pakket jeg sekken og satte sykkelen på bilen og kjørte inn til Hammeren i Maridalen. Hadde ingen planer om sted da jeg tråkket innover, men hadde godt med krefter igjen ved ankomst Bjørnsjøen. Bestemte meg derfor for å tråkke videre til vann jeg sjelden besøker ellers. Passerte Hakkloa som er vanskelig med fluestanga og stoppet ved Store Sandungen for å lese kart. Der fant jeg Skysskafferodden som så lovende ut.
Rigget leir, spiste matpakka og rigget stenger. Bare en liten bris og sporadiske døgnfluer på vannet, så dette så bra ut. La ut en døgnflue-imitasjon, og etter 10 minutter satt den første ørreten. Pen fisk på litt over halvkiloen fikk friheten tilbake. Så kom det endel vind, og fluestanga ble byttet ut med Tazmanian devil #84 som Rune på mystisk vis hadde klart å skaffe til veie en ettermiddag på Jesting sport. #84 har vært utsolgt i over ett år og jeg hadde gitt opp å få tak i den. 5 minutter senere er en ny ørret på land. Den blødde endel, så den ble tatt på land. Tok frem vekta med 5 kg. som max, og der kom det bare uforståelige tegn. Flott... Sprengte vekta!!! Men neida, vekta var ødelagt av å ligge i fuktig fiskeveske. Må kjøpe meg en ny. Jeg tipper ørreten lå på mellom 6-7 hg.
Vinden stilnet, og tørrflua lagt ut på ett steady vak 10 15-meter fra meg, og pang!! ny ørret på rundt 6-7 hg.
Det ble stille etter dette og det var dags for hjemtur. Syklet innom Gørjene og Ofa hytta. Der var som vanlig Roy og Arne. Pratet og koste meg med fiskeprat en times tid. Takk for kaffe, sjokoladekake, rabarbrasuppe og cola samt tips om bra ørret-elv :-)
P.S Maur med vinger i mange av tuene. Mye flyvemaur på Gørja iflg. Roy og Arne.

Nok en super tur i skauen!

1 kommentar:

Redaktør sa...

Du er ganske beskjeden når du nevnte bare 1 fisk. Flotte bilder Vidar, blir gjerne med inn til dette vann en gang